Mekong - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Heleen Fraanje - WaarBenJij.nu Mekong - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Heleen Fraanje - WaarBenJij.nu

Mekong

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

13 Januari 2014 | Vietnam, Vĩnh Long

Gisteravond kregen we een heerlijk diner. Eerst moesten we zelf springrols maken van rijstblad met Elephantfish. Erg lekker en mooi klaargemaakt, verder pannenkoeken met ei erin en rijst met kip.
Toe kregen we een heerlijk kopje thee en een klein beetje jenever, die de eigenaar wijn noemde, maar wel ruim 25% alcohol had.
Om 21.30 uur gingen we al richting ons bed. De buurvrouw van het huis achter de homestay praatte alsof ze ruzie aan het maken was. Dit ging ruim 30 minuten door.
Aan tafel hadden we met een Zweedse man gesproken, Bo, die 6 weken alleen aan het reizen was, zijn vrouw alleen achter latend 500 km boven het Vätern ( groot meer in Zweden). Hij reisde door Thailand, Cambodja en Vietnam. Vlak voor het bed zegt hij met zijn Laptop: I want to show you a picture. It was een kei grote spin, vlak bij mijn slaapkamer. Nou dat is lekker, niet dat ik bang ben voor spinnen, maar als je s 'nachts in het donker naar de wc moet, wil ik ze niet tegen komen. Zegt hij ook nog, misschien een beetje giftig als hij bijt.
Uiteraard wordt ik om 0.50 uur wakker en wat denk je: moet ik naar het toilet. Ik dacht nog ik val wel in slaap, maar je weet hoe dat gaat, dan kun je nergens anders aan denken. Tijdens dit proces hoorde ik van alles lopen op het dakje van mijn slaapkamer. Erik vertelde dat hij ook echt een muis had gezien. Maar goed uit eindelijk ging de wekker om 5.45 uur.
Ik hoorde wel 10 hanen kraaien en ik dacht : 1 was ook wel genoeg geweest, maar goed.......
Er stond een bakje koffie voor ons klaar en vervolgens liepen we 300 meter naar een plek waar de boot klaar lag. De man dacht dat Erik en ik een setje waren, maar Erik is van de mannen, en dus niet van de dames.
De homestay is op een eiland, wat verdeeld is een aantal kleine eilanden gescheiden door kanalen. Onderweg zagen we de kindertjes naar school gaan.( 7.00uur). De bootman legde even aan bij zijn huis, waar hij een ontbijtje van zijn vrouw kreeg in de vorm van een kom rijst met groente en vlees. Hij at en stuurde tegelijkertijd met zijn voet en tenen, wat al weer knap is voor een man, zei Erik zelf, hahahah gelukkig anders had ik dat weer gezegd met mijn grote waffel..... Wij hadden ontbijt meegekregen, brood met een heerlijk gebakken ei.
2 keer zijn we even aan wal geweest om thee te drinken en wat souvenirs te bekijken.
Op een gegeven moment moesten we overstappen in een boot zonder motor en de vrouw voer ons door de kleinste kanaaltjes. Aan het eind lag onze bootman alweer klaar.
We zagen de kunst van het vissen in de Mekong. Geweldig gezicht.
Het weer was echt schitterend en al snel werd het heel heet.
'When east meet west 'werd duidelijk toen we langs een bungalowpark voeren, met mooie bungalows en de vissers ervoor op de traditionele manier aan het vissen waren. Mooi gezicht.
Terug bij de homsestay nog even lekker in de hangmat bijgekomen en om vervolgens achter op de brommer naar de ferry gereden te worden.
Terug in Vinh Long zijn we opzoek gegaan naar een eet tentje en gevonden. lekker rijst met scampi's gegeten. Heerlijk.
Inmiddels was het al weer erg heet en zijn we op zoek gegaan naar de bus. We vonden deze snel en we waren gewaarschuwd. Toen we net in de bus kwamen kwam er een mannetje zeggen dat het voor ons 50.000 dong was. Ik No it's 23.000, en weg was de man. Men had al gezegd, dat dit oplichters zijn, die denken een slagje te slaan . Mooi niet dus.....
De bus reis was eerlijk gezegd nog mooier dan de heen reis. De bus viel dan wel niet uit elkaar, echter stond hij af en toe stil Tot we na ongeveer 45 minuten stil stond ,wij uit moesten stappen en in een andere bus moesten. De buschauffeur had de hand constant op de toeter en duwde menig weggebruiker aan de kant. Het tempo zat er goed in. Tot 2 keer toe stopte hij en ging de motor kap omhoog. De motor moest aan geslingerd worden. Echt geweldig..... Innerlijk kwam ik niet meer bij. Het lijkt hier allemaal chaotisch en je denkt dit komt niet goed. De ervaring is dat het echt allemaal goed komt.....
Terug in Can Tho eerst maar eens een bakkie bij meneer Hue gedaan. Vervolgens naar huis . Het uitje naar de Pagoda gisteren was erg leuk geweest, vertelden onze collega's . De kinderen hadden genoten. Ook hadden de vrijwilligers die mee waren een rondleiding gehad door de Pagoda. En gelukkig werd er alweer wat duidelijk. De kinderen slapen niet in het speel hok, dat naar stookolie ruikt.Ze slapen op de 1e etage vlak bij de monniken, weer een pak van mijn hart.
Morgen begint mijn 2e werkweek. Alleen woensdagmorgen heb ik vrij. Gelukkig alle dagen goed gevuld.
Morgen vroeg ga ik met Lydia en Ineke naar Nieph Cau engelse les geven aan gehandicapten. Omdat ik vorige week met hen een verhaaltje heb gelezen over 10 puppets in the bed, waar elke keer 2 bij kwamen, heb ik op YouTube filmpjes gezocht over 5 little monkey's jumping on the bed.
Er zijn 7 computers en Susi heeft ze allemaal laten maken. We gaan ze gebruiken. Verder zijn we nu nog 5 keer met 3 vrijwilligers, waardoor ik Miss Kim alleen kan nemen om haar Engels te verbeteren.
Voor Nieph Cau gaat Els een Project op zetten: communicatie naar de toeristen om te zorgen dat de spullen die ze maken beter te verkopen.

Verder wordt er gedacht aan het aanschaffen van een rolstoel, die we kunnen meenemen naar uitjes. En mogelijk een buggy voor kleine gehandicapte kindjes die anders niet mee kunnen naar een uitje. Goed werk zou ik zeggen.
We hebben teken papier gekocht en vol goede moed gaan we weer de werkweek in. IK ben weer helemaal uitgerust en kan er weer tegen aan.

  • 13 Januari 2014 - 17:27

    Ad:

    Via onze gezamenlijke account (Hanny) lees ik met veel genoegen de verslagen

  • 14 Januari 2014 - 10:02

    Sylvia:

    Erg leuk om te lezen....
    Succes met je 2e werkweek!

    Groetjes
    Sylvia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Ik ben oncologieverpleegkundige en 4e jaars student bedrijfskunde Hoger managment. 47 jaar, getrouwd met Edwin Exoo en heb 3 kinderen Jren, Iris en Floris. Ik houvan spinnen,fietsen en de natuur.Verder aanw graag om met vrienden, lekker genieten van het leven ij een glas wijn of en diner.

Actief sinds 26 Dec. 2013
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 10640

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 31 December 2013

Vietnam

Landen bezocht: