Leren knippen - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Heleen Fraanje - WaarBenJij.nu Leren knippen - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Heleen Fraanje - WaarBenJij.nu

Leren knippen

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

17 Januari 2014 | Vietnam, Can Tho

Vanmorgen na Nieph Cau, ben ik doorgefietst naar de Metro, waar ik lijm en gekleurd karton heb gekocht. Daarna ben ik even gaan chillen in het centrum met een heerlijke Ca Phe Da erbij, koude zwarte koffie. Dit is erg lekker, zit wel suiker in. Het is niet zo warm meer , wel genoeg om zonder jas te fietsen, maar 's nachts koelt het lekker af.
De straten staan vol met kraampjes met planten. Men maakt het huis mooi voor Tet. Er zijn afrikaantjes, kerststerren en chrysanten. Veel bonsaiboompjes. Op Wikipedia wordt het volgende gezegd over Tet:

Het belangrijkste feest van Vietnam is Tết Nguyên Đán. Het feest duurt 3 dagen lang en een avondje oudjaar. Een maand eerder bereidt iedereen alvast het feest voor. Er wordt overal feestgevierd en er zijn drukke en gezellige markten. Overal zijn er speciale bloemmarkten. Een hele familie komt dan bij elkaar eten en het huis wordt mooi gemaakt. Iedereen zegt tegen elkaar een goede wens en er worden offers gemaakt aan de voorouders bij het familiealtaar. Kinderen krijgen cadeautjes en nieuwe kleren. En niet te vergeten 'gelukkig geld'. Gelukkig geld is een rood mooi versierd zakje met geld daarin. De kinderen zeggen dan een wens tegen hun voorouders en krijgen dan het zakje. Er wordt veel eten bereid. Op de tafel is het belangrijkste gerecht: banh chung, een soort pastei van vlees en bonen, gewikkeld in een bananeblad. Men steekt prachtig vuurwerk af en er zijn drakedansen en leeuwedansen.

Ik heb besloten om mijn studenten van Nieph Cau Lucky money te geven. Ze hebben niet zoveel en kunnen een extraatje wel gebruiken.

Na de lunch ben ik Marina gaan uitzwaaien, die naar Ho Chi Min city is om haar moeder te halen. Ze vliegen morgen naar Phu cocq, net als ik. IK zie haar daar nog.
In City hebben we het gekleurde karton en lijm gebruikt. We hadden scharen meegenomen en wat bleek, ze konden helemaal niet knippen.
Dat hebben we ze dus geleerd. En het waren snelle leerlingen. Erg leuk om hen wat te leren, dat ze nog niet kenden.
Bij de peuters en baby's was het ook weer heerlijk. Het babietje was weer van het zuurstof af. Erg leuk om te zien dat alles goed gaat.
Ook viel het mij op dat er netjes een brandblusser staat, dus daar hoef ik mij ook geen zorgen over te maken.

Op city zijn momenteel 2 grote jongens. 14 en 15 jaar oud. Achter gelaten door hun ouders, gaan nu niet naar school. Ze vervelen zich. We gaan kijken of we de jongens naar school kunnen krijgen. Sommigen hebben nog behoorlijk veel sponsergeld en er is nog 8000 euro ergens in een potje.
Vanavond blijven we lekker thuis. Even hapje eten op de hoek en op tijd naar bed. Morgen weer vroeg op.

  • 17 Januari 2014 - 13:06

    Yvonne:

    Ha Heleen,
    Je moet eens vragen wat die planten en boompjes kosten die ze met Tet verkopen. Dan schrik je je een ongeluk! Vaak moet een gezin een heel jaar sparen voor zoiets.
    Maar wel een leuk feest verder. Is er nog vuurwerk daar? Ik was vorig jaar in Hanoi toen het gevierd werd en daar was een groot vuurwerk boven het meer midden in de stad. Erg mooi!
    Groetjes,
    Yvonne

  • 19 Januari 2014 - 19:06

    Sanne En Marc:

    Niet eens kunnen knippen? Iets wat hier vanzelfsprekend is is daar iets speciaals, woon. Leuk dat jullie de tijd er voor hebben genomen! Ah en dat baby'tje gaat weer beter nou gelukkig ik zag die foto en dacht inpakken en meenemen zo zielig. Leuk die beschrijving van tet en ook wat foto's erbijie bloemen hebben mooie felle kleuren. Lekker nagenieten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Heleen

Ik ben oncologieverpleegkundige en 4e jaars student bedrijfskunde Hoger managment. 47 jaar, getrouwd met Edwin Exoo en heb 3 kinderen Jren, Iris en Floris. Ik houvan spinnen,fietsen en de natuur.Verder aanw graag om met vrienden, lekker genieten van het leven ij een glas wijn of en diner.

Actief sinds 26 Dec. 2013
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 10626

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 31 December 2013

Vietnam

Landen bezocht: